ساکولنت ابرون کبیر - سمپریوم
نوشته شده توسط : hr

ابرون کبیر

ابرون کبیر  -  HOUSELEEKS
SEMPERVIVUM TECTORUM : نام علمی
  CRASSULACEAE  - کراسالاسه : خانواده
آفریقای شمالی، اروپا : بومی منطقه
Liveforever,Jove's beard, Jupiter's eye, Thor's beard, St. George's Beard : نام های دیگر

خاک و تغذیه دمای ایده آل محیط آبیاری و رطوبت نور محیط
خاک با زهکشی بالا  
10 درجه سانتیگراد  
خشک  
زیاد

 

سمپرویوم جنسی از خانواده ی کراسولاسه است.این خانواده دارای 40 جنس می باشد. این گیاهان همیشه سبز هستند و برگ های آن ها به صورت روزت قرار می گیرند.
این گیاهان آب را در برگ های ضخیم خود ذخیره می کنند و می توانند خشکی را تحمل نمایند.
از این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شود. برگ ها همیشه شاداب هستند و نوک برگ ها می تواند به رنگ بنفش، قرمز، قهوه ای و زرد باشد. برگ ها به صورت روزت قرار می گیرند و گل ها بر روی ساقه به وجود می آیند و بسته رقم گیاه می توانند به رنگ های صورتی ، قرمز و یا بنفش باشند.
این گیاه چند ساله و همیشه سبز است. اغلب در مناطق سنگی و خشک رشد می رویند. بخاطر آب زیادی که در برگ های خود دارند می توانند مناطق خشک را تحمل نمایند.
این گیاه مقاوم است و می توان شرایط خشک را به خوبی تحمل نماید ، این گیاه حتی می تواند برف را نیز تحمل کند.
در سال های گذشته مردم تصور می کردند که این گیاه می تواند از خانه ها در برابر رعد و برق محافظت کند، بنابراین آن را بر روی پشت بام خانه های خود می کاشتند.
برگ های جوان و ترد و آبدار این گیاه خوراکی هستند و طعمی شبیه به تره فرنگی دارند. می توان همانند آلوئه ورا از آن ها نوشیدنی نیز تهیه نمود. در درمان آفتاب سوختگی نیز می توان از برگ های آن استفاده نمود.
در طب گیاهی از آن به عنوان یک قابض استفاده می شود. همچنین در درمان ناراحتی های پوست و چشم و برخی التهاب ها می توان از آن استفاده نمود. مخلوط آن به همراه عسل برای درمان برفک دهان مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین از آن برای درمان اختلالات عصبی و مشکلات روده ای و درد های شکمی نیز استفاده می شده است.
برای تکثیر این گیاه می توان از تقسیم نمودن ریزوم ها و غده ها و حتی کاشت قطعاتی از برگ های آن استفاده نمود.
می توان بذر های این گیاه را نیز در هنگام خشک شدن گل ها جدا نمود و کاشت.

: منابع  

با سلام.من يك ايرون كبير از نوع سربرگهاي قرمز ، از نمايشگاه گل و گياه خريدم.روزهاي اول برگهاي ان باز بودند اما بعد از چند روز برگهاي ان كمي در حال جمع شدن هستنتد.لطفا راهنماييم كنيد چه كار كنم؟

سلام گلدان را در نور گیر ترین قسمت منزل قرار دهید (آفتاب فیلتر شده از پشت پرده توری ) از باز بودن زهکش گلدان مطمئن شوید .در آبیاری زیاده روی نکنید .در فاصله دو آبیاری سطح خاک حتما خشک شود سپس آبیاری کنید.

سلام و خسته نباشید، ابرون من دارای دوتا پاجوش شده که یکیش که بزرگتره حدود 2سانت بزرگیشه، آیا میتونم اونو جدا کنم و در گلدان دیگه ای بگذارم؟ آیا اندازش خوبه یا بذارم بزرگتر بشه؟ زمان این کار و نوع خاک رو هم محبت کنید. ممنون.

 

سلام اجازه دهید کمی بزرگ تر شوند (3 تا 4 سانت).بهترین زمان برای جدا سازی پاجوش ها و کاشت اواخر تابستان یا اوایل پاییز هست به آرامی انها را جدا کنید و در خاک مخصوص کاکتوس یا ترکیبی ا زخاکبرگ و ماسه بکارید .

سلام من دنبال گياهي آپارتماني جهت استفاده در راهرو مشترك آپارتمان باتابستان گرم وخشك ودر زمستان سرد وخشك با نور كافي ميگردم پيشنهاد شما درمورد گل يا درخت مورد نظر من چيست ؟

 

شرایط مناسبی نیست ولی گیاهانی مانند فیکوس الاستیکا،برگ عبایی ویوکا مقاومت بیشتری دارند

من این گیاه رو حدود یک ماه پیش خریدم پشت پنجره ی جنوبی با نور غیر مستقیم است وهفته ای یکبار آب میدهم اما برگهای آن حالت آویزانی پیدا کرده ودیگر مانند قبل منسجم نمیباشد لطفا مرا راهنمایی کنید تا برای رفع این مشکل گیاه چه باید کرد؟؟؟

 

سلام در آبیاری زیاده روی نکنید در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود سپس به مقدار کمتر آبیاری کنید ،از باز بودن زهکش مطمئن شوید ،نور کافی هم به گیاه برسد.

با سلام وخسته نباشید. من گلدان حاوی این گیاه را خریدم وبعد از حدود دو هفته به زمین خورد و من آنرا دوباره در گلدان گذاشتم، بعد بخشی از آن جمع شد.سه هفته پیش برگهای آخری خراب و کپک زده را جدا کردم و در گللدانی دیگر انتقال دادم بلکه خوب شود اما برگهای بالایی آن هم ریخت. خخخخخخخیییلللیییی ناراحتم خیییللللی.میخواستم بدونم دیگه امیدی به جوانه نداشته باشم وآبدهی انجام ندم؟؟؟؟؟ 

احتمالا تارهای مویین به شدت اسیب دیده اند وبازگشت گیاهتون 50-50 است برگهای خشک وپلاسیده رو جدا کنید. هنگامیکه گیاه رو جابجا میکنید ویا گلدون وخاکش تعویض میکنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه ومشکلاتی(مانند ریزش برگ وگل،توقف رشدوگلدهی،زردی برگها و...) براش بوجود می اید که به مرور وبا فراهم کردن شرایط ایده ال رشد کم وکمتر خواهد شد

من ابرون کبیری دارم از زیر گل برگاش دارن به سیاهی میرن چه بلایی داره سرش میاد 

 

شرایط نگهدار یاز لحاظ دما و آبیاری چگونه است ؟ممکن است دمای محیط مناسب نباشد ،دمای زیر 10 درجه باعث آسیب دیدن گیاه می شود .یا در آبیاری زیاده روی شده .

با عرض سلام و تشکر فراوان. من یک ابرون کبیر از نوعی که سر برگهایش قرمز است دارم برگهایش به سرعت دارند خشک میشوند و بعضی هم دچار خالهای بزرگ مشکی. امروز دیدم روی برگهایش شته های سیاه چسبناکی هست. لطفا راهنمایی ام کنید چه کارش کنم 

 

سلام 2 گرم سم مالاتیون را در یک لیتر آب حل کنید و روی نقاط آلوده اسپری کنید.




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 1829
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: